Gyógyszerreklámok, gyógyszerek, gyógyszerészek

Nézzük a TV-t, és ha akarjuk, ha nem a reklámfolyamokat is. Benne a gyógy-szertárakban recept nélkül kapható gyógyszerek reklámjait. Néhány könnyen megjegyezhetõ elem, olyan képek és mondatok, melyek megragadhatnak bennünk. És persze a kötelezõ mondat elhadarva a kockázatokról, mellékhatá-sokról, orvosokról és gyógyszerészekrõl. Na ez az a mondat, amit már megszoktunk, ezért ez már nem is fontos nekünk. Különben is divat manapság erre a gyógyszerkörre legyinteni: ezek nem erõsek, nem lehet baj belõlük.
Emlékezzünk azért arra, hogy bizony ezek is gyógyszerek.

A gyógyszer pedig a szervezetünkre ható, annak mûködését befolyásoló anyag, mely avatatlan kezekben méreg is lehet, a hatások pedig idõvel halmozódhatnak. (A gyógyszerrõl általánosságban itt olvashat.)

gyogyszrekl

Nincs veszélytelen gyógyszer!

Mit jelenthetnek nekünk ezek a gyógyszerreklámok és milyen hatással lehetnek ránk?

Például tájékoztatnak bennünket arról, hogy megszokott fájdalom- vagy lázcsillapítónk helyett mást is választhatunk, mely talán számunkra jobb, hatása gyorsabb. Ez fontos és jó is lehet.
Tudható, hogy egy-egy reklámkampány alatt és után a gyógyszertárakban felélénkül az érdeklõdés a reklám tárgya iránt.
Elmegyünk tehát a patikába és vásárolunk. Gyakran határozottan kérünk, hiszen (úgy véljük) tudjuk, mi kell nekünk, sokszor azonban csak próbálunk vásárolni. Nem mindig és nem mindenki tudja ugyanis megjegyezni a készítmény pontos nevét, ami nem is mindig egyszerû dolog, így gyakran a reklámokra hivatkozunk. Így alakul ki például az „elefántos lázcsillapító”, a „Mártikás fájdalomcsillapító” vagy a „falramászós gombaölõ”.

Ugye emlékeznek: jól megjegyezhetõ képek és mondatok. Hogy jó-e egy-egy recept nélkül kapható gyógyszer reklámja vagy sem, azon a reklámszakemberek majd elvitatkozhatnak, a hatása azonban nagyrészt a gyógyszertárakban csapódik le.

Mit tudunk és mit nem tudunk gyógyszer vásárláskor?

Szóval mit is tudunk a reklám tárgyáról? Azt, hogy létezik, hogy jó, gyorsan segít és talán jobb, mint amit korábban használtunk. Talán. Ez sem kevés, de mit nem tudunk a vásárláskor?
Nem ismerjük a hatóanyagot, az alkalmazhatóságot, (mikor mennyit kell és szabad bevenni) az esetleges mellékhatásokat, a gyógyszerek egymásra hatását, azt sem tudjuk, hogy mekkora kiszerelésre van igazán szükségünk. Szóval lehet, hogy csak a lényeget nem tudjuk? Ez persze nem a reklám hibája, de nem is a betegeké.
Nem baj, mondhatnánk, majd elolvassuk a betegtájékoztatót. Persze majd már a vásárlás után, teszem hozzá gyorsan, néhány száz vagy ezer forint elköltése után.
Aztán a vásárlás után kiderülhet, például:

  • hogy a hatóanyag számunkra nem megfelelõ, mondjuk gyógyszerérzékénység miatt,
  • hogy más olyan gyógyszert is szedünk, amivel együtt az új szerzeményünk alkalmazása nem túl szerencsés, nem hatékony, vagy káros,
  • hogy esetleges speciális étrendünk vagy állapotunk miatt inkább más készítményt kellene alkalmaznunk, stb.
Ne feledjük, vannak olyan készítmények, melyeknek márkanevük különbözik ugyan, de a hatóanyaguk azonos.
Szóval, ha mégsem az igazit találtuk meg, akkor veszünk egy másikat? A régit meg eltesszük, hátha jó lesz még valamire. Aztán, ha véletlenül észrevesszük egyszer, (évek múlva) hogy lejárt a szavatosság,a majd kidobjuk.
És mindenki gondosan el is olvassa az egyébként nem túl rövid, gyakran apróbetûs betegtájékoztató szöveget, és el is teszi a leírást?

Miért kérjünk gyógyszerészi tanácsot?

Sokkal biztonságosabb, gazdaságosabb és egyszerûbb lenne vásárláskor néhány, gyors kérdést feltenni a gyógyszerésznek a készítményrõl. Bizony akár még javasolhatna is nekünk valamit a szakember. Talán nem lesz sértõ, ha a gyógyszerész (egyetemet végzett szakember) mást, talán számunkra jobbat kínál bajainkra, mondjuk a pénztárcánkkal egyeztetve. És persze a szakember, felfigyelve problémánkra és megvédve minket még akár az orvosi kezelés szükségességét is észlelheti, vagyis felhívja figyelmünket, hogy ne kísérletezzünk öngyógyítással, hanem problémánkkal forduljunk orvoshoz.

Félreértés ne essék: mindenki tudja, hogy az emberek egy része a vény nélkül kapható gyógyszerek kisebb-nagyobb körével kapcsolatba kerül, tapasztalatokat szerez ezekrõl és sikeresen tudja alkalmazni azokat az öngyógyszerezés folyamán. De mindig lesznek újabb és újabb készítmények, (lásd: reklámok) melyek még az õ számukra is ismeretlenek. Ezek akár jobbak, és hatékonyabbak is lehetnek a korábbiaknál. Oly mértékû a gyógyszerek körének bõvülése, hogy ezt csak a szakemberek tudják megbízhatóan követni.
Nem véletlen, hogy vannak olyan gyógyszertárak, ahol ki is írják: vény nélkül kapható gyógyszer vásárlásakor kérje gyógyszerésze tanácsát. És ha már a reklámok kapcsán szóba hoztuk a hatásos képeket és mondatokat: a felkészült, és kedves gyógyszerész személyes tanácsa élõ szóban, véleményem szerint hatásosabb minden, egyébként nélkülözhetetlen és elolvasandó, de mégis személytelen betegtájékoztató cédulánál. Szóval kezeljünk mindent és mindenkit a maga helyén.

Használjuk a gyógyszerreklámot tájékozódásra!
Kérjük a gyógyszerész tanácsát a recept nélküli gyógyszerek vásárlásakor (is)!
Használjuk a számunkra megfelelõ gyógyszert gyógyulásunkra!

Merjünk kérdezni!


Dr. Südy György – Pegán Zsolt

2005.07.12.

További cikkek gyógyszerészi gondozás témában