Patikanap 2007

A MyPIN a maga szerény eszközeivel minden évben megpróbál egy kis ízelítőt adni a Patika Nap történéseiről. Kíváncsiak vagyunk a gyógyszerészek véleményére, hiszen a gyógyszertárak helyzete az elmúlt 4 évben sokat változott, de nem könnyebbedett. Elsősorban arról szeretnénk képet kapni, hogy – akár bármilyen kis mértékben, vagy tán nem is anyagilag mérhető módon, hanem a patika, a szakma presztizsét illetően - segíti-e, támogatja-e ez a kezdeményezés a gyógyszertárak megváltozott helyzetét.
Két gyógyszertár – a Budai Korona Patika és a ráckevei Szent István Gyógyszertár – vezetőinek tettük fel kérdéseinket. A Budai Korona Patika vezetője Bölcs Judit,

a Szent István Gyógyszertár vezetője Mohos Mária válaszoltak kérdéseinkre.

1.  Fontosabb-e ez a Patika Nap, mint a korábbiak?

Mohos Mária: Úgy vélem, az idei Patika Nap fontosabb, mint az előzőek. A patikák életét befolyásoló tényezők miatt még nagyobb hangsúlyt kell a jó betegellátásra, a beteggel való törődésre helyezni.

Bölcs Judit: Fontosabb lenne, de mindenki bele van fáradva a napi harcokba és ezért az idén kevesebb energia jutott a Patika Nap népszerűsítésére.

2. Mi ma a jelentősége, ill. változott-e a jelentősége a Patika Napnak?  

Bölcs Judit: Igen, változott. Én úgy látom, manapság a gyógyszerészet, mint hivatás, kezdi elveszíteni a rangját, ezért azt kellene mindenkiben megerősíteni, hogy a gyógyszerész a betegért van, nem elsősorban a pénz motiválja, hanem a gyógyításhoz való hozzájárulás szándéka. Sajnos, a szakma presztízse annyira leromlott, hogy mára szinte szimpla eladókká silányultunk, kevés ember érdeklődik a szakmai háttérmunka után.

Mohos Mária: Véleményem szerint az egészséges életmódra való nevelés, a felvilágosító munka mellett fontos, hogy érezze a beteg, az általa kiválasztott patikában foglalkoznak, törődnek vele, bármikor rendelkezésre áll a szakszemélyzet. Ez a Patika Napon még fokozottabban kell, hogy érvényesüljön

3. Mi az Ön személyes elvárása a Patika Naptól?

Mohos Mária: Minél több beteget érjünk el felvilágosító munkánkkal, saját megelégedésünkre.

Bölcs Judit: A gyógyszerészek munkáját a média által inkább népszerűsíteni kellene, és nem esetenként ellehetetleníteni, hiszen a gyógyszertárban minden nap Patika Nap. Mi minden nap a betegek mind teljesebb kiszolgálására törekszünk.
Úgy vélem, a szakmai szervezeteknek is többet kellene tenni a Patika Nap népszerűsítéséért. Igaz, e szervezeteknek a jelenlegi helyzetben inkább a patikák fennmaradásáért kell küzdeni, hiszen mint tudjuk nem egy kisforgalmú vidéki patika a napi gyógyszermennyiséget sem tudja finanszírozni. Érthető tehát, hogy kevesebb idő és energia jut magának a hivatásnak a népszerűsítésére.

4.  A gyógyszertárak életét alapvetően befolyásoló jogszabályok kerültek elfogadásra a legutóbbi Patika Nap óta. Hogyan befolyásolja mindez az idei rendezvény szervezését? Változik-e a szervezés intenzitása?

Mohos Mária: Mi a magunk részéről bővítettük kínálatunkat – vércukor-, koleszterinszint és vérnyomásmérés mellett – a Patika Napon teával kínáljuk a hozzánk betérő betegeket. Az előző évhez képest több személyes konzultációra van lehetőség, mert a gyógyszerészi gondozás céljából külön helyiséget alakítottunk ki. Visszatérve a Patika Naphoz, a szervezés intenzitása is változott, több szóróanyaggal készültünk.

5.   Többet és jobban készültek-e erre a napra, mint az előző években? Ha igen mennyiben? Tudna néhány konkrétumot mondani?

Mohos Mária: Azt mondhatom, tudatosabbak vagyunk. Előtérbe helyeztük a személyes konzultációkat, az egészséges életmódra való figyelem felkeltését.

Bölcs Judit: Ugyanúgy készültünk, sőt az előző években némi szóróajándékkal is kedveskedtünk betegeinknek, ami idén nem történt meg. Ennek oka egyrészt, hogy az elmúlt években nem éreztük azt, hogy a betegek ezt komolyabban értékelnék, sőt, a tavalyi évben olyan megjegyzésekkel illettek bennünket, hogy ők nem emiatt járnak ebbe a gyógyszertárba, mert valamilyen ajándékot kapnának nálunk… Az legutóbbi jogszabályi intézkedések eredményeként általánosságban még inkább üzletiessé vált a gyógyszertárak megítélése, ezért inkább az egészségügyi tanácsadás és szolgáltatásaink magas szintjével szeretnénk kitűnni, nem pedig az áruházakat jellemző szóróajándékokkal.

6.  Tudnak-e például több pénzt áldozni a szervezésre?

Bölcs Judit: Biztos, hogy valahonnan el kellett volna venni, de ha értelmét láttuk volna, éppenséggel tudtunk volna. Az előző kérdésre adott válasz alapján azonban ezt nem tartottuk érdemesnek.

Mohos Mária: Sajnos pénzügyi lehetőségeink egyre kedvezőtlenebbek, azonban meglévő körülményeinket igyekszünk a lehető legjobban kihasználni. (Lufik, szóróanyagok fénymásolása, teafőzés.)

7.   Az előző évben volt olyan gyógyszerész kolléga, aki azt mondta a Patika Napról: „…jó lehetőség van a személyes kommunikációra…” Amennyiben ez így van, akkor tudnak-e beszélni a páciensekkel mondjuk a patikán kívüli gyógyszer értékesítés kérdéséről vagy más, aktuális problémáról?

Bölcs Judit: Tekintettel gyógyszertárunk elhelyezkedésére, betegeink 80%-a törzsvásárló, akikkel folyamatosan szóba kerülnek a mi problémáink is, hiszen ezeket a betegek saját bőrükön is érzékelik. Elég a folyton változó gyógyszerár-támogatásról beszélni, ami miatt a mi patikánk - amely korábban arról volt híres, hogy minden gyógyszert azonnal megkap a beteg - egyre kevésbé képes előre készletezni. Vissza kell jönnie a betegnek a gyógyszeréért, ez pedig kényelmetlenséget okoz neki, nekünk viszont presztízs-veszteség. Pozitívum azonban az, hogy a betegekkel való folyamatos kommunikációnknak köszönhetően az aktuális aláírásgyűjtések nálunk működtek a leghatékonyabban.

Mohos Mária: Tudunk a betegeket érintő problémákról, aktuális kérdésekről személyesen is beszélni, annál is inkább, mert kialakítottam a patikával szoros egységben működő természetgyógyászati komplexumot, ahol kellemes, tágas környezetben tudunk a pácienssel kommunikálni.

8. Mekkora a lakossági érdeklődés az előző évhez képest?

Mohos Mária: Nagyobb érdeklődést érzékeltünk az előző évhez viszonyítva, leginkább a különböző mérések – vércukorszint, vérnyomás, koleszterin-szint mérése – érdekelték az embereket.

Bölcs Judit: Én úgy érzékelem, jóval kisebb az érdeklődés, ami a patikák rangjának vesztését mutatja, mégsem annyira titokzatos műhely ez, ha már a benzinkútnál is lehet gyógyszert kapni. Úgy vélem, az embereket itt a fővárosban az árakon kívül már szinte semmi sem érdekli. Fásulttá váltak. Én a magam részéről azonban hiszek benne, hogy ebből a káoszból egy jobb egészségügyi ellátás felé lesz kiút.

9.  Melyik korosztály a legérdeklődőbb?

Bölcs Judit: Természetszerűleg inkább az idősebbek.

Mohos Mária: A középkorúak és az idősek.

10.  Ön szerint hogyan lehetne más korosztályt is megszólítani ezzel a rendezvénnyel?

Mohos Mária: A fiatalokat érdeklő területeknek – mint a bőrproblémák, a szexuális témák – a Patika Nap témái közé történő bevonásával lehetne az érdeklődést felkelteni.

11. Nincs olyan esemény, amit ne lehetne még sokkal jobban megszervezni. Ön szerint mitől lehetne még sikeresebb a Patika Nap? Mi kellene hozzá?

Mohos Mária: Több országos, illetve helyi szintű hirdetés, REKLÁM kellene!!! Mi a magunk részéről mindent megteszünk a sikerért, rajtunk nem múlik… hiszen a saját érdekünk is a Patika Nap sikere!

Bölcs Judit: Hangosabb előkészületekre lenne szükség, sokkal korábban kellene elkezdeni reklámozni a Patika Napot, felhívni a figyelmet azokra a többletszolgáltatásokra, amelyeket ezen a napon egységesen kellene, lehetne – akár díjmentesen nyújtani – az összes hazai patikának. Vidéki, kisebb városokban nyitottabbak az emberek, talán szívesebben vesznek részt rendezvényeken, előadásokon, itt Budapesten sajnos egyre zárkózottabbak és érdektelenek bármilyen rendezvény kapcsán.
És még egy! Jobban kellene élni az internet adta lehetőségekkel is. Ahogy hallom, a MyPIN magas látogatottsággal bír, a Weborvos, a Webpatikus, és a többi egészségügyi internetes portál úgy szintén. Felajánlhatnák, hogy a szakma támogatásaként ezt a napot díjmentesen szponzorálják.


Megkérdeztünk néhány pácienst, mi a véleménye a Patika Napról. Egy nagypapa – V. Sándor - unokájával jött ki a Budai Korona Patikából, a kislány kezében patika napi lufival. A kérdésre, mi a véleménye a Patika Napról, ezt válaszolta:

„Nem igazán érzékelhető, mi a célja. Mi rendszeresen ebbe a patikába járunk, bármikor jöttünk, egyformán udvarias, segítőkész volt mindenki. Most az unokám még egy lufit is kapott, aminek nagyon örül…”

Dr. Lónyai Katalin reumatológus:
„Patika Nap – nem hallottam róla. Láttam most a lufikat, de tulajdonképpen nincs róla érdemi információm.”

H. Sándor – Ráckeve:
„Mindig itt váltjuk ki a gyógyszereket, mert amikor jövünk a piacra, útba esik. Nem kell sokat várni, a gyógyszerész asszonyt, a gyógyszerész urat is ismerjük régóta. Hát a Patika Napról sokat nem tudok, de a tea jó volt.”

OSYNA

2007.06.29.

Kapcsolódó oldalak: