Tavaszi fáradtság - Nemcsak jó időt hoz a március

A meteorológiai tavasz kezdetével végre beköszöntött az enyhébb időjárás, ám a frontokkal terhelt, változékony márciusi napok sokaknak okoznak fáradt, tompa kellemetlenségeket is. Ez a nyomott hangulatú, mindenki által jól ismert érzés a tavaszi fáradtság, de vajon mi okozza, és hogy lehet ellene védekezni? Nagy Orsolya pszichológussal beszélgettünk a témáról.


Azt gondolhatnánk, hogy a hideg napok végeztével mindenki rögtön derűsebb lesz, ehhez képest a tavaszi fáradtság senki számára nem ismeretlen. Mi ennek az oka?

Pontosan nem tudjuk, de számos tényező szerepet játszik benne. Az élőlények a hideg, a hosszabb éjszakák és a kevés fény miatt télen alacsonyabb aktivitást mutatnak, mint az év többi szakában: már a gyerekek is tudják, hogy a medve téli álmot alszik, és így tovább. Mi, emberek ugyan nem vonulunk el a barlangba, de tagadhatatlan, hogy ugyanígy lelassulunk: mérséklődik az anyagcsere tempója, könnyebben elfáradunk, nagyobb az alvásigényünk, nehezebben aktivizáljuk magunkat, ha pedig a szabadban, a hidegben tartózkodunk, még gyorsabban elillannak az energiáink. A hideg évszak három hónapja alatt a szervezet rááll a téli energiafelhasználásra. Ezután ha bejön a melegebb idő – és ez gyakran egyik napról a másikra történik, különösen az utóbbi években –, az emberi test nem képes azonnal ritmust váltani, alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez. A másik tényező, hogy a szervezetben nagyjából ekkorra fogy el az az energia, ami az előző évben, a nyári és őszi hónapokban összeszedett vitamintartalékból, az elraktározott ásványi anyagokból származik.

Miért fogy el a vitamintartalék? Manapság már télen is minden gond nélkül lehet gyümölcsökhöz, zöldségekhez jutni, ráadásul számos vitaminkészítmény is kapható…

A télen kapható gyümölcsök vitamintartalmát nem lehet a nyáron kapható gyümölcsökéhez hasonlítani, bármilyen meglepő is ez. Az alma, a körte, a paradicsom, a paprika, amit télen eszünk, nagyrészt idő előtt leszüretelt, netán gyorsított érlelésű termény – a konkrét módszer mindegy, a lényeg, hogy többségük nem természetes úton lett olyan, amilyen, ráadásul rengeteg közülük heteket töltött kamionok mélyén, tárolókban, konténerekben a Magyarországra szállítás során. Ami pedig a vitamintablettákat illeti, ezek többsége hasznos készítmény, de kiegészítő jellegű. Tehát kizárólagos jelleggel ezek sem alkalmasak a szervezet teljes szükségleteinek fedezésére.

Tehát a tavaszi fáradtság magyarázata a gyors váltás és a vitaminhiány?

Igen, de egy fontos hormonális szempontot is ki kell még emelni ezek mellett. Tavaszra lecsökken a szervezet szerotonin-szintje: ez az egyik olyan hormon, ami kulcsszerepet játszik az emberi hangulat alakításában, bár a pontos hatásmechanizmusairól még ma is meglehetősen keveset tudunk. Annyi mindenesetre bizonyos, hogy csökkenti a szorongást, növeli az aktivitást, javítja a kedélyállapotot, de még a szexuális vágyra is kihat, vagyis ha a szerotonin-szint alacsony, hangulatunk romlani kezd. Márpedig a tavasz kezdetére e hormon szintje a mélypontjára kerül.

Mivel jár ez?

A tavaszi fáradtság alapvetően levertséghez, fáradtsághoz, rosszkedvhez és hirtelen hangulatváltozásokhoz vezet. Ezek mellett keringési zavarok, fejfájás, esetleg ritkán alvási problémák is jelentkezhetnek, de ezeknél jobban általában nem terheli meg a szervezetet a tavasz érkezése. Mondani sem kell, a gyerekeknél és az idős embereknél mindezek a tünetek fokozottabban jelentkezhetnek, és ugyanígy az időjárási frontokra érzékenyeknél is. Az időjárás tipikusan változékony szokott lenni a tavaszi hónapokban, egymást érik a különböző frontok, amik mind-mind megterhelik a szervezetet. A vérszegényeknél, vashiányosoknál szintén kellemetlenebb formában jelentkezhet a jellegzetes tavaszi fáradtság.

Hogyan védekezhetünk a kellemetlenségek ellen?

Először is ha fáradtnak, levertnek érezzük magunkat, nyugodtan pihenjünk, ne érezzük magunkat kellemetlenül emiatt: aludjunk bátran annyit, amennyit csak jólesik! Ha viszont már túl vagyunk az első tompultságon, ne habozzunk elébe menni a további bajoknak, és mozogjunk minél többet, lehetőleg a szabadban. Fontos az étrend is, lehetőleg minél több gyümölcsöt, zöldséget, tejterméket együnk, és igyekezzünk vitamingazdag ételeket fogyasztani. A C-, E- és B-vitamin megfelelő adagolása különösen fontos ilyenkor, akárcsak a megfelelő vas- és magnéziumbevitel. A szerotonin-szint szénhidrátok fogyasztásával emelhető, de természetesen a józan ész szempontjait azért tartsuk magunk előtt. Vagyis semmiképpen se kezdjünk el mértéktelenül falni, és bánjunk rendkívül óvatosan a különféle szintetikus táplálék-kiegészítő készítményekkel is. A megfelelő bevitel mellett a méregtelenítés is rendkívül fontos ilyenkor, a téli hónapok alatt ugyanis fokozott mennyiségű salakanyag halmozódik fel a szervezetben.

Miért?

A lelassult anyagcsere miatt, amire még rá is teszünk egy lapáttal azáltal, hogy tipikusan több nehéz ételt eszünk a téli hónapokban, hiszen ezek magas energiatartalmú táplálékok, amikre egyébként szükségünk is van ilyenkor. Viszont hosszabb távon éppen ezért több hasznavehetetlen vagy egyenesen káros anyag nem tud megfelelően kiürülni a testből. Emiatt fontos a méregtelenítés. Nem véletlen, hogy a tavasz az év legmegfelelőbb szakasza a diétához, a fogyókúrához, de itt is fontos eltalálni az egészséges arányokat. Koplalással, káposztaleves-diétával és a hasonló radikális módszerekkel biztosan nem érdemes próbálkozni ilyenkor, pont azért, mert a szervezetnek szüksége van a megfelelő energiabevitelre. Inkább ésszel együnk, és mozogjunk mellette sokat. Utóbbi egyébként a hangulatunknak is jót tesz.

Ha már a hangulatnál tartunk, a tavaszi fáradtság ellenpontja a később jelentkező, szintén mindenki által ismert tavaszi zsongás, nem véletlenül emlegetik ezt az évszakot a szerelmesek évszakaként. Ennek mi az oka?

Nagyrészt hormonális okokról beszélhetünk. Tavasszal egyre többet süt a nap, rövidülnek az éjszakák, hosszabbak a nappalok, több a fény, ami endorfint, boldogsághormont termel az emberi szervezetben. Az endorfin hatására jobb, gyorsabb lesz a keringésünk, emelkedik a vérnyomásunk, és így tovább. Ennek hatására ismét energikusnak, tettre késznek, aktívnak és legyőzhetetlennek érezzük magunkat. A fokozott tavaszi szerelmi aktivitás és a sokaknál csillapíthatatlan szexuális étvágy is ezzel magyarázható, amire aztán csak rátesz egy lapáttal, hogy a meleg következtében előkerülhetnek a szekrény mélyéről a rövidebb, lengébb ruhadarabok, többet láttató szoknyák, a tűsarkú cipők.

Az interjút készítette: Dr. Draveczki Ádám

2009.03.11.

Kapcsolódó oldalak: